شما اینجا هستید

این مطلب 40 بار خوانده شده

تدریس سنتی در مقابل تدریس وارونه

میدان داران فرهنگ(زارعی)

 

تدریس سنتی در مقابل تدریس وارونه

در یک کلاس با مدل آموزشی سنتی، معلم معمولا مرکزی ترین نقطه درس و اولین مروج اطلاعات در طول دوره کلاس است. معلم به سوالات پاسخ می دهد در حالی که دانش آموزان به خاطر راهنمایی و پشتیبانی معلم به طور مستقیم فروتنی و سر به زیری نشان می دهند. درس ها ممکن است آموزشی و به کل، محتوا محور باشند. به کارگیری مفاهیم در مدل آموزشی سنتی ممکن است محدود به فعالیت هایی باشند که دانش آموزان آن ها را به تنهایی و یا در گروه های کوچک تشکیل شده توسط معلم و با هدفی خاص انجام می دهند. مرکز بحث های کلاس به طور معمول معلم است که جریان مکالمات را کنترل می کند. البته، این الگوی تدریس همچنین شامل تکالیفی مانند خواندن قسمتی از یک متن و یا تمرین یک مفهوم به وسیله حل یک گروه مسأله خارج از مدرسه باشد. یک کلاس وارونه، آموزش را به یک مدل دانشجو شاگرد محور تبدیل می کند که در آن، زمان کلاس صرف بررسی موضوعات در عمق بیشتر و ساخت موقعیت های یادگیری بیشتر می شود. به طوری که تکنولوژی یادگیری مانند ویدئو های بر خط به کار گرفته می شوند تا محتوا را خارج از کلاس درس به دانش آموزان انتقال دهد. در یک کلاس وارونه، تحویل محتوا ممکن است با روش های مختلفی انجام گیرد. معمولا ویدئوهایی که توسط معلم یا افراد غیر از معلم آماده شده اند به دانش آموزان ارائه شده و به عنوان مکانیسم انتقال محتوا استفاده می شود. در طی بحث های بر خط مشترک، تحقیق بر خط یا خواندن متن نیز ممکن است وجود داشته باشد. کلاس های درس وارونه همچنین فعالیت های داخل کلاس را تغییر می دهند. درس های داخل کلاس در یک کلاس درس وارونه ممکن است شامل یادگیری بر اساس فعالیت ها و یا شامل مسأله هایی باشد که در آموزش سنتی به عنوان تکلیف خانگی بودند. در این شیوه، دانش آموزان می توانند با تمرینات و تکالیف در کلاس درس کار کنند و آنها را به طور کامل درک کنند. فعالیت های کلاسی متعدد هستند و ممکن است شامل این موارد باشد: کار با ریاضیات و استفاده از تکنولوژی های ریاضی، آزمایش های پیشرفته در آزمایشگاه ها، آنالیز اسناد اصلی، ارائه سخنرانی و یا مذاکره، بحث های مرتبط با اتفاقات جاری، مرور مطالب با همکلاسان، یادگیری پروژه محور و افزایش مهارت و یا تمرین از آنجا که این نوع از یادگیری فعال می تواند آموزش با روش های بسیار متفاوت داشته باشد، زمان بیشتری را می توان در کلاس برای مهارت های تفکر در مرتبه بالاتر گذاشت؛ همانند یافتن مسئله ها، همکاری، طراحی و حل مسائل در حالی که دانش آموزان از عهده مسائل سخت بر می آیند، کار گروهی، تحقیق و به دست آوردن دانش به کمک مربی و دوستان. کلاس های درس وارونه را می توان هم در مدارس و هم در دانشگاه ها پیاده سازی نمود به عنوان نتیجه این متد آموزشی، کار یک معلم با دانش آموزان می تواند بیشتر شخصی سازی شده و کمتر آموزشی باشد و همچنین دانش آموزان به صورت فعال، در فراگیری و ایجاد دانش بیشتر درگیرند و همزمان دانش خود را آزمایش و ارزیابی می کنند. مزایا کلاس های درس وارونه: الف- یادگیری مفهوم درس به صورت کلی ب- قرار گرفتن مطلب در حافظه بلند مدت ج- جذاب بودن درس برای شما در سر کلاس. معایب کلاس های درس وارونه: منتقدان بر این باورند که کلاس های درس وارونه شامل مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان است . برای دانش آموزان یک بخش دیجیتال وجود دارد. تمامی خانواده ها از یک سطح اجتماعی اقتصادی نیستند و در نتیجه ممکن است دسترسی به رایانه و اینترنت پر سرعت جهت نمایش ویدئو خارج از مدرسه برای تمامی دانش آموزان میسر نباشد. این مدل از آموزش ممکن است یک فشار بیش از حد روی برخی خانواده ها هنگامی که تلاش بر دسترسی به ویدئو ها وجود دارد، داشته باشد. به علاوه در مدارس ممکن است برخی از دانش آموزان شامل مشکلاتی بشوند چرا که هنوز مسئولیت پذیری شخصی آن ها شکل نگرفته است. در یک محیط یادگیری خانگی و شخص محور، دانش آموزانی که به این حد نرسیده باشند ممکن است به سرعت ار همکلاسی های خود عقب بیفتند. برخی دیگر می گویند که کلاس های درس وارونه باعث افزایش زمان کار با رایانه می شود، آن هم در حالی که نوجوانان در حال حاضر زمان بسیار زیادی در مقابل صفحات نمایش رایانه و تبلت و تلفن همراه صرف می کنند. مدل های آموزشی وارونه که وابسته به ویدئو های رایانه ای هستند، شامل این چالش می شوند، خصوصا که ویدئو ها طولانی باشند. بیشتر، کلاس های وارونه که وابسته به ویدئو هستند و آموزش ها را طی آن یاد می دهند، با برخی مشکلات روش آموزش سنتی نیز دست و پنجه نرم می کنند. دانش آموزان ممکن است تنها با گوش دادن به یک سخنرانی و یا مشاهده فیلم های آموزشی، مطالب را به بهترین نحو یاد نگیرند که این خود جزء مشکلات آموزش سنتی نیز می باشد. منتقدان بر این باورند که یک دیدگاه سازنده می تواند سودمند تر باشد. معلمان نیز ممکن است شامل برخی چالش ها شوند. زمان آماده سازی بالا قابل پیش بینی است. مثلا ساخت ویدئو های با کیفیت نیاز به این دارد که معلمان زمان و زحمت زیادی خارج از مسئولیت های معمولی معلمی بکشند. هزینه های بیشتری نیز ممکن است برای آموزش کار با تکنولوژی رایانه متحمل شوند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شهدا

من یک معلم هستم نوشت
من یک معلم هستم نوشت:
من یک معلم هستم نوشت: