شما اینجا هستید

این مطلب 127 بار خوانده شده

اصول نگه داری منابع انسانی در مدرسه

میدان داران فرهنگ(زارعی)

اصول نگه داری منابع انسانی در مدرسه

  اصل اول: اصل یادگیری و دانش: مدرسه موفق زمانی می تواند منابع خود را در سازمان حفظ کند که به دانش افراد خود (معلمان، معاونین،کادر و...) احترام بگذارد و ارزش قائل شود ارزش و کرامت دادن به منابع انسانی در مدرسه افراد را ایده پرداز می کند. زمانی که فرد در مدرسه احساس کند که دانش و یادگیری او مورد بی احترامی و بی ارزشی قرار گرفته است برایش بسیار سنگین تمام می شود. مدیرانی که در مدرسه با سرمایه های انسانی برخورد می کنند و به دانش افراد در مدرسه کرامت نمی دهند، نمی توانند منابع انسانی را در مدرسه حفظ کنند و وقتی منابع انسانی را در مدرسه حفظ نکنند دانش آموزان خود را از دست می دهند در مدرسه ای معاون آموزشی بودم به موسس و مدیر مدرسه گفتم برای حفظ و نگه داشت نیروهای خود به آن ها انگیزه لازم را بدهید مدیر فرمودند: نگران نیرو نباش هر کسی دوست نداره بزاره بره ...دیو چو بیرون رود فرشته در آید.     

  اصل دوم: شناسایی نیازهای پرسنل می باشد. مدیران با توجه به دغدغه های پرسنل شان و تلاش در رفع این نیازها موجبات تعلق و علاقه پرسنل به مجموعه می شوند اگر عشق در مدرسه ایجاد شود و اگر عشق آفریده شود سرمایه انسانی در مدرسه ماندگار می شود. معلمی که اطمینان پیدا می کند مدیرش مسایل او را درک می کند با جان و دل به کارش مشغول می شود. وقتی عشق نباشد معامله صورت می گیرد یک مدرسه موفق در بین سرمایه های انسانی خود عشق ایجاد می کند گهگاه دیده می شود جای این عشق را نفرت می گیرد و این خطر بسیار بزرگی در امر تعلیم و تربیت فرزندان ما می باشد.                                                             

  اصل سوم: اصل ارتباطات انسانی در مدارس غیر دولتی می باشد. با توجه به این که مدرسه یک سازمان پویا می باشد ارتباطات انسانی رمز موفقیت در مدارس می باشد ارتباطات انسانی باعث رشد توانمندی ها در مدرسه می گردد وقتی ارتباطات به شکل مناسب و دوستانه باشد افراد تشویق می شوند در فعالیت هایی مانند درس پژوهی، اقدام پژوهی و طرح ها ی مختلف مدرسه مشتاقانه شرکت کنند وقتی در مدرسه به مشکلات پرسنل گوش کنید وقتی با آنان همدلی و همراهی داشته باشید وقتی برای مشکلات آنان اعمال نظر کنید احساس خوشایندی به افراد دست می دهد و باعث نگه داشت منابع انسانی در مدرسه می شود. توسعه ارتباطات انسانی در مدرسه باعث خلق توانمندی می شود وقتی با مجموعه مدرسه ارتباطات گسترده ای داشته باشیم افراد توانایی های خودشان را با عشق در اختیار مدرسه قرار می دهند.                                                         

اصل چهارم: منزلت اجتماعی: در فرآیند هایی که می توانیم به حفظ و سرمایه های انسانی توجه کنیم شخصیت اجتماعی می باشد این که در مدرسه به همکار خود اعتبار و شخصیت اجتماعی بدهیم منابع انسانی که در کنار مدیر هستند به نظرتشان توجه کنیم و اهمیت بدهیم، اتاق فکر و ایده در مدرسه ایجاد کنیم، مدیریت مشارکتی را در مدرسه ایجاد کنیم از میز و صندلی کنفرانس به شیوه مناسب استفاده کنیم نه زیبا سازی اتاقمان. در جلسات از همکاران خود نظر بخواهیم و نظراتشان را ثبت کنیم و آن هایی که قابل عملیاتی شدن هست در مدرسه استفاده کنیم هرگاه در مدرسه به معلم خود و همکاران منزلت اجتماعی دادیم می توانیم سرمایه انسانی را در مدرسه حفظ کنیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شهدا

من یک معلم هستم نوشت
من یک معلم هستم نوشت:
من یک معلم هستم نوشت: